Міфологічні інтенції в сучасній українській музичній культурі (на прикладі камерної музики В. Рунчака та О. Безбородька)
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.15(1).2019.169001Ключові слова:
міф, ритуалістична парадигма, міфологічні інтенції, міфопоетичний компонент, О. Безбородько, В. РунчакАнотація
У статті актуалізується роль міфологічного компонента у сучасній українській камерній музиці. У запропонованих музичних прикладах спостерігаємо різні варіанти його втілення. У «“Hoši‘anā” (Осанна) — музикантам, яких немає з нами…, вже та ще» В. Рунчака ця особливість реалізується через інноваційні жанрові моделі камерної музики і є безпосередньою вказівкою щодо тих чи інших дій виконавця стосовно цілісності інтерпретації музичного полотна. Проте композитор не відмовляється і від креативного включення міфології у програмність свого експериментального задуму, спрямованої викликати у слухача своє, індивідуальне прочитання авторського задуму. Відзначимо також важливу смислоутворювальну функцію т. зв. ритуалістичної парадигми у «КОММОΣ» О. Безбородька, що так само допомагає декодувати текст. Адже без інтерпретації складної системи співвідношень музичного мислення і міфопоетичного (ритуалістичного) дійства твір втрачає смислову множинність і неоднозначність.
Посилання
Akopyan L. Mifotvorchestvo i muzyika v XX veke // Akopyan L. Analiz glubinnoy strukturyi muzyikalnogo teksta. Moskva: Praktika, 1995. S. 138–150.
Garmel O. G. Fenomen «chuzhogo» teksta v sovremennoy muzyike. Aspekt neomifologicheskih intentsiy hudozhestvennogo myishleniya: Dis. … kand. iskusstvovedeniya: 17.00.03 / Natsionalnaya muzyikalnaya akademiya Ukrainyi imeni P. I. Chaykovskogo. Kiev, 2005. 227 l.
Gerver L. L. K probleme “mif i muzyika» // Muzyika i mif: Sb. trudov. Moskva: GMPI im. Gnesinyih, 1992. Vyip. 118. S. 7–21.
Ivashkin A. V. Charlz Ayvz i muzyika XX veka. Moskva: Sov. kompozitor, 1991. 463 s.
Krasnova O. B. O sootnosimosti kategoriy mifopoeticheskogo i muzyikalnogo // Muzyika i mif. Sb. trudov. Moskva: GMPI im. Gnesinyih, 1992. Vyip. 118. S. 22–39.
Muzyika i mif: Sb. trudov. Moskva: GMPI im. Gnesinyih, 1992. Vyip. 118. 164 s.
Osadchaya O. Yu. Mifologiya muzyikalnogo teksta // Izrail HHI. Muzyikalnyiy zhurnal. 2016. # 2 (56). URL: http://www.21israelmusic.com/Mif.htm (data obrascheniya: 1.05.2019).
Rudnev V. Slovar kulturyi HH veka. Moskva: Agraf, 1997. 384 s.
Smirnova A. I. Russkaya naturfilosofskaya proza vtoroy polovinyi HH veka: ucheb. posobie. Moskva: Flinta, 2012. URL: http://www.litres.ru/pages/biblio_book/?art=316739 (data obrascheniya: 1.05.2019).
Chibalashvili A. Kontseptualnyi syntez u suchasnii ukrainskii khudozhnii kulturi (na materiali kamernoi muzyky): Dys. … kand. mystetstvoznavstva: 26.00.01 / Nats. akad. mystetstv Ukrainy, In-t problem suchas. mystetstva. Kyiv, 2015. 176 s.
Yaniuk B. M. Obrazy i znaky «pokaiannoho stykha» Ihoria Shcherbakova: refleksii pokaiannia v ukrainskii muzytsi kintsia druhoho tysiacholittia // Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho. Kyiv, 2013. Vyp. 105: Na skryzhaliakh muzychnoi istorii: ukrainska muzyka ta kulturnyi protses. S. 364–380.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ігор Савчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.